Kommentar til fagdagen
KOMMENTAR TIL FAGDAGEN 2.02.99 FRA HELGE REISTAD
Kan det følgende innlegget
være til nytte på noen måte, f.eks. som vedlegg til referat fra
fagdagen, som debattinnlegg i "HiO nytt", studentavisinnlegg el. l.
Jeg sender med dette et forslag til innlegg
til de som stod bak fagdagen, foreløpig til rektor, prorektor,
direktør og dekan/ underdirektør LU, og er mottakelig for
tilbakemelding og synspunkter. Her kommer det jeg har skrevet til nå i en
tidlig morgentime:
NOEN REFLEKSJONER ETTER EN FAGDAG PÅ HIO
På HiOs fagdag 2. februar hadde jeg
vanskelig for å se og høre enkelte av foredragsholderne. Eller som min
publikumsnabo uttrykkte det litt frustrert: "Nå skal vi hverken "ikke se"
eller "ikke høre", eller hva det nå heter".
Det kunne være feil ved lyssettingen slik
at foredragsholderne ikke ble sett, Auditorium 3´s vanskelige akustikk
eller mangler ved lydanlegget som var skyld i dette (eller min tiltagende
dårlige hørsel og sedvanlige plassering lengst bakerst i Auditorium
3). I stedet ble min interesse fanget av de som prøvde å komme inn,
litt for sent, men ikke fant plass nær inngangen i det godt fylte
auditoriet, og derfor prøvde å komme seg ut igjen.
Til vanlig underviser jeg i stemmebruk
og teaterkommunikasjon hvor jeg legger vekt på blikkontakt fra
foredragsholder mot publikum, og jeg kjente jeg ble fortvilet og lei meg da det
var mange ansiktsuttrykk, gester og ord som gikk meg hus forbi på grunn av
mangler ved lys og lyd. Det fikk meg til å tenke på at det samme
må da gjelde studenter som hverken hører eller ser ansiktet på
foredragsholderen, men fortvilet prøver å skrive av overheadene eller
databildene som blafrer forbi på skjermen. Disse tankene førte til en
idé om et stort nok og godt nok belyst forsamlingssal som kunne legge til
rette for et kvalitativt godt møte mellom forelesere og publikum. Det var
arkitekten bak høgskolen på
Frydenlund som ga meg ideen til plassering:
På fagdagen holdt arkitekt Geir
Dyrvik en interessant forelesning om hvordan de gamle bygningene til Frydenlunds
Bryggeri ble omskapt til et moderne høgskolesenter. Hovedaksen i nord -
sydlig retning følger den gamle "Bislettbekken", symbolisert ved et
stilisert vannløp som det snart vil renne vann i på nytt. Det gamle
"Fyrhuset", som opprinnelig var tenkt å bli et lite bryggerimuseum, ligger
sentralt plassert i høgskolesentret på østsiden av
hovedinngangen, hvor den store åpne plassen møter den syd-nordlige
aksen. Jeg ser for meg at det gamle fyrhuset blir inngangsparti for en stor
underjordisk forsamlingssal, et skrånende underjordisk amfi med scene, som
kan brukes av alle studenter og avdelinger som sogner geografisk til dette
området (Dette er mulig å få til rent teknisk). Dette kunne bli
en topp moderne samlingssal hvor studenter og lærere kunne møtes i
plenum. Det var nemlig slik i det gamle grekenland at et samfunn med respekt for
seg selv måtte ha en møteplass hvor i hvert fall en tredjedel av
befokningen kunne møtes. Den gresk-romerske antikkens torg
og amfiteatre bærer bud om det. En sal
for omlag 1000 mennesker kunne romme alle ansatte ved HiO, eller samtlige
studenter på et årstrinn ved lærerutdanningen. Skulle vi
følge de klassiske greske regler for byggeskikk, burde HiO ha en
forsamlingssal med scene som rommet omlag 3000, en tredjedel av de som
hører til høgskolen. Dette er kanskje mye forlangt i en tid da det er
det grenseløse "virtual space" som utforskes på den enkeltes
dataskjerm, men selv en forsamlingssal for 500 ville være en hjelp for at
vi kunne møtes og utveksle synspunkter i "real space".
Når det gjelder inngangsparti kan
vi til sammenligning ta for oss
"Glasspyramiden" ved Louvre i Paris. Den
omstridte glasspyramiden på det åpne torget mellom de historiske
bygningene er det nye inngangspartiet for museet. I Paris leder glasspyramiden
inn og ned mot det gamle, det historiske, på Frydenlund ville det gamle
fyrhuset lede inn mot det nye.
Kunne det i
tilknytning til det gamle fyrhuset bli innredet en kantine, kanskje med
uteservering sommer og høst, kunne det nåværende
kantineområdet på LU (P52) frigjøres til lesesaler og
studiesaler, og da ville en venn av meg bli veldig fornøyd. Det sentrale
møtestedet mellom Frydenlundsområdets øst-vest og nord-syd akse
ville kunne syde av liv, både over og under jorden.
I boken Teaterproduksjon, bind 2, Tell
forlag 1998, skriver Bjørn Sæter, Leif Hernes og jeg om forholdet
mellom aktør / publikum i et historisk perspektiv (fra urteatrets
sirkel-scene til sentralperspektivet i
Barrokk-teatret) og rent konkret om hvordan en
bør tenke lyssetting ved de ulike formidlingsformene (s. 137). For de som
er interessert i kommunikasjon og formidlingsmåter, kan dette være
interessant lesning.
Med vennlig
hilsen
Helge Reistad
(fagdagtilhører)
Postet: Ma - Mars 1, 2004 at 09:33 PM