Idea
Studenter lærer dramafaget gjennom å
skape teaterkunst.
Under IDEA kongressen
i Bergen sommeren 2001, var det gjort plass for en studentteaterfestival hvor 15
grupper deltok og spilte til sammen 45 forestillinger fra 3.-6. juli. Det var
Gunnar Horn i hovedstyret for IDEA og hovedfagstudent i drama Eivind Rogne som
var ansvarlige for opplegg og gjennomføring. I kongressens dagsavis 8. juli
stod det å lese:
”Praise to the Student Theatre festival!
”Theatre is about complicating the
simple” says Jane Rasch. 15 different students theatre groups have given
45 performances. Every day the groups were evaluated professionally by Jane
Rasch and Helge Reistad. They both have done an excellent job at giving the
students constructive feedback, and the groups really accomplished to improve
their theatrical expression. Well done!
At den teaterinteresserte prinsesse
Märtha Louise kom for å overvære en av forestillingene, satte en
ekstra spiss på arrangementet.
For
meg personlig ble denne studentteaterfestivalen en manifestasjon på hvor
langt dramafaget nå har kommet ved høgskoler og universiteter i Norge.
I en periode på 1970-tallet opplevde jeg at teaterkunstens
improvisasjonsøvelser ble omgjort til sosiale ”selskapsleker” i
klasserommet, mens det ved denne festivalen ble diskutert dramaturgi og bruk av
teatrets virkemidler med utgangspunkt i de spilte forestillingene. Det ble
snakket om status og fokus, om dramaturgiske lag, fysiske handlinger,
rollefigurer, scenografi og bruk av magisk tid i scenerommet, og på
bakgrunn av tilbakemeldingene var det grupper som på kort tid rettet opp
forestillingene til å bli enda bedre. Imponerende!
Det ble sagt at dette var den
første studentteaterfestivalen i Norge, men det stemmer ikke helt. Utsagnet
fikk meg til å tenke tilbake på min egen tid som
lærerskolestudent for ganske nøyaktig 40 år siden. På den
tiden fantes ikke dramafaget i lærerutdanningen, men gjennom Lanslaget
Lærerskoleteatret som jeg var med å stifte i 1961, ble det spilt
teaterstykker av god kvalitet på våre årlige landssamlinger. For
de som er interessert i en glemt fortid er historien som følger, slik jeg
husker den:
Landslaget
Lærerskoleteateret - en kort historikk.
Det første forslag om dannelse av
Landslaget Lærerskoleteateret ble sendt teatergruppene ved landets
lærerskoler den 4.10.1961.
Initiativtager
var Dramatisk Klubb ved Hamar Lærerskole, og de som sto bak forslaget var
teaterinstruktør Erik Trummler og daværende lærerskoleelev Helge
Reistad. Det ble vist stor interesse for forslaget, og det første
konstituerende møte ble holdt på Hamar 2. - 4. desember1961. De som
sluttet opp om dannelsen av Lærerskoleteateret var teatergruppene ved
Kristiansand, Oslo, Elverum, Levanger, Nesna, Tromsø, og Hamar
lærerskoler. Forslag til lover var utarbeidet på forhånd, og
lovutkastet ble så revidert på dette første møtet. På
det ordinære landsmøtet som ble holdt 24. og 25. februar 1962 ble
lovene endelig vedtatt, og det første ordinære styre ble valgt. (
Helge Reistad, formann, Øivind Straume nestformann og Sissel Andresen
sekretær/kasserer). I den første tiden arbeidet Landslaget
Lærerskoleteatret under vanskelige og svært usikre forhold, men
oppslutningen og interessen for Landslagets arbeid økte stadig. Noe av det
viktigste som ble gjort den første tiden, var at Landslaget
Lærerskoleteateret ( og dermed de teatergrupper som var tilsluttet) ble
innmeldt i Samnemnda for amatørteaterarbeid (SAT), og dermed fikk en
mulighet for å søke statsstønad til teaterkurs. Gjennom SAT kunne
en komme i kontakt med godkjente teaterinstruktører. Et SAT-kurs ville i
rene penger beløpe seg til noe mellom 600 og 1000 kr. per kurs (omlag
10.000,- ”2001 kroner”), og det er klart at disse bevilgningene
hadde mye å si for de enkelte teatergruppenes økonomi.
De første oppgaver som ble
søkt løst var å skaffe til veie en fullstendig repertoaroversikt
over skuespill som egnet seg for lærerskolenes teatergrupper, og å
arbeide for å få innsikt i det pedagogisk funderte drama/teater
arbeidet blant barn.
Siktemålet for
Landslaget Lærerskoleteateret var tosidig; på den ene side å
styrke lærerskolestudentenes mulighet til å drive med aktivt
teaterarbeid ved lærerskolene, og på den annen side å finne fram
til metodiske opplegg for å kunne drive med drama og teaterarbeid som en
del av skolens hverdag, dvs. drama i undervisningen og som eget fag. Landslaget
Lærerskoleteateret knyttet til seg teaterpedagog Grete Nissen som
utarbeidet metodiske opplegg med tanke på arbeid med barn, hun holdt flere
kurs ved lærerskolene, og holdt et landskurs i regi av Landslaget
Lærerskoleteateret.
Sammen med
Grete Nissen utarbeidet Helge Reistad et lydbåndkurs med metodiske forslag,
med innspilte lydeksempler og øvelser skrevet på stensil, og dette
kurset ble tilbudt lærerskolene av Landslaget Lærerskoleteateret.
Landslaget utarbeidet også repertoaroversikter og sendte ut ferdigtrykte
skuespill til de teatergrupper ved lærerskolene som ønsket det. I
forbindelse med landsmøtene i Lærerskoleteateret ble det spilt
egenproduserte teaterstykker og holdt seminar og kurs om drama og
teaterpedagogikk (Hamar 1962, Elverum/Løten 1963, Trondheim 1964 og
Kristiansand 1965)
Grete Nissen og Erik
Trummler ble hver på sin måte eksponent for 2 retninger innenfor drama
og teaterarbeidet. Grete Nissen fikk mye å si for innføringen av drama
som arbeidsmåte bl.a. i skolen, hvor det ble lagt stor vekt på
kroppstrening/mime og dramatisk improvisasjon fram til ferdig teaterproduksjon
gjennom gruppearbeid. Erik Trummler ble stående som eksponenten for det mer
tradisjonelle teater, med hovedvekten lagt på den dramatiske diktning og
den kunstnerisk utformede teaterforestilling. Begge disse to, Erik Trummler og
Grete Nissen, ga imidlertid rike impulser av både kunstnerisk og pedagogisk
art og ga mange lærerstudenter det første møtet med drama og
aktivt teaterarbeid. Med sine røtter i europeisk teatertradisjon,
særlig engelsk og tysk teaterarbeid, kom Grete Nissen og Erik Trummler hver
på sin måte til å spille en stor rolle for utviklingen av det
ikke-profesjonelle drama/teaterarbeidet i Norge på 1950- og 1960-tallet.
Gjennom artikler i "Pedagogen" og i
aviser ble arbeidet med drama og teater i skolesammenheng gjort kjent utover de
innviddes krets. For å styrke drama/teaterarbeidet i folkeskolen ble
Landslaget Lærerskoleteateret med på stiftelsen av Landslaget Teater i
Skolen i 1962. Det ble på stiftelsesmøtet gjort klart at Landslaget
Teater i Skolen ville bli den samlende organisasjon for drama/teaterarbeidet i
skolen, en organisasjon som lærerskoleelevene også kunne kontakte
når de kom ut i skolen som lærere. Samarbeidet ble manifestert ved at
Landslaget Lærerskoleteateret v/ Helge Reistad ble representert i styret i
Landslaget Teater i Skolen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Her slutter historien om Landslaget
Lærerskoleteateret.
Jeg satt i styret for
Landslaget Teater/Drama i Skolen i en rekke år, og var formann/leder i
1975-80, men det er en annen (og bedre kjent) historie.
Nå, over 40 år etter at jeg
spilte teater for første gang på Hamar Lærerskole, er jeg evig
takknemlig for alle de erfaringer og opplevelser som teaterkunsten og dramafaget
har gitt meg. Jeg håper at studentteaterfestivalen i Bergen i 2001 kan bli
gjentatt. Kanskje studentteaterfestivalen med dramaturgiseminar kan gå
på omgang mellom høgskolene slik vi lærerstudenter gjorde det
på 1960-tallet?
Helge Reistad
Fagbokforfatter
Teaterinstruktør ADB, LRAM
1. amanuensis i drama ved Høgskolen i
Oslo.
Postet: Ma - Mars 1, 2004 at 09:33 PM