"Klangfugl" - kunst for de minste
En kombinert festival med kunst for barn fra 0-3 og
seminar om kunst for de minste (for de medvirkende kunstnerne og andre
interesserte) gikk av stabelen ved Agder Teater 22.-24. august 2002.
Klangfugl-prosjektet ble startet av Norsk Kulturråd i januar år 2000
med varighet til desember 2002. Initiativtaker var Ivar Selmer-Olsen som har
ledet styringsgruppa, og prosjektledere har vært Ellen Os og Leif Hernes.
Dette var første gang de medvirkende skapende
kunstnere/grupper hadde anledning til å se hverandres kunstuttrykk beregnet
på de yngste barna, og få disse omtalt av utenforstående
kunstkritikere. Av disse vurderte Astrid Holen musikkprosjektene, Arne Marius
Samuelsen billedkunstprosjektene og Jane Rasch fra Danmark scenekunst-
prosjektene (dans, teater, cross-over). Jane Rasch trakk fram elementer fra
forestillingene, og plasserte dem i sitt dramaturgiske system på en levende
og gjenkjennelig måte. Ivar Selmer-Olsen holdt et perspektivrikt
innledningsforedrag om kunsten som uttrykker det som ikke før er uttrykt,
og hvordan barnet må gjendikte kunstverket i det poetiske rom som barnet og
kunstneren deler. En av kunstnerne, Bruna Bruce, uttrykker det slik i en
artikkel lagt ut på internettsiden
”Teater skal verken belære
eller forvirre barn, men derimot være et magisk rom der scene og sal kan
dele opplevelsen av estetisk form.”
Nettopp opplevelsen av dynamisk
bevegelse i det poetiske rom var noe som preget mange av produksjonene. I Turid
Ousland / Steffi Lunds produksjon ”Dråpene” var det synet og
lyden av vann i en danserisk og fargerik produksjon som tente barnas
utforskertrang både under og etter forestillingen. Andre produksjoner med
vekt på dans og musikk var ”Bussen” av Bibbi Winberg, hvor
barna sakte og forsiktig ble ført inn i en musikalsk og scenisk dynamikk av
de sjeldne. I ”Gloria og Tjønneblomen” av Kari Mariussen ble
fremragende norsk folkemusikk blandet med eksotisk orientalsk dans og lydlig
undring. I ”Sykkelhagen” med The Underberg Herbgirl Dancegarden, ble
det skapt poetiske rom som barna ble invitert inn i ved hjelp av dansere,
lysskift og en ”flygende sykkel”. I Bruna Bruces ”Betty
Borte” var det skuespilleren, med det kroppsuttrykket små barn kan
kjenne seg i igjen i, som stod i sentrum. I andre forestillinger var det
teaterdukken, i samspill med dukkefører og barnepublikummet, som stod
sentralt: Levende dukker med sin ”Baobab og Bushbaby” prøvde ut
nye dramaturgiske modeller med utgangspunkt i treet med røttene i
været. Agder Teater viste ”ZikZak” med utgangspunkt i en magisk
sandkasse hvor bamsen Georg var hovedpersonen. Petrusjka Teater viste
”Typer og Ting” hvor særegne figurer skapt i hvert sitt
materiale: metall, tre, papir og plysj skaper liv og lyd i sine respektive
poetiske rom. I ”Glass i palass” ved Kulturproduksjoner, brukes
også teaterdukken, men i et samspill med lysvirkninger, installasjon og
musikk. Selv om det er musikken som er Agnes Buen Garnås sitt
hovedanliggende, klarer hun og Ruth Wilhelmine Meyer, sammen med Nina
Thormodsæter Haugens tekstiler, å skape rituelle handlinger og et
magisk rom for barna i ”Det begynner med en tråd”. Nina Borge
har i ”Lydspor” skapt fengslende skulpturer som barna kan dytte
på og som da lager spennende lydbilder. Stiftelsen Nils Aas v/ Robert
Øfsti har i ”Pssst!” laget et kunstverk som barn under ett
år kan krabbe på, og barn mellom 1-3 år kan krype i og klatre
på, mens Rolf Starup i ”1,2,3” har laget en utstilling i tre
deler: en krabbeskulptur, en serie kubiske elementer og en
bøtteinstallasjon. Alt sammen er spennende å utforske for små
barn, men også for nysgjerrige og lekelystne voksne. Undertegnede
medregnet.
Som foreløpig siste
etappe på veien mot Klangfugl-rapport, Jorunn Spord Borgen’s
evaluering og kanskje Klangfugl-bok, er det den kunstneriske og kunstpedagogiske
kompetanseoppbyggingen blant deltagerne, som imponerer meg mest. Viljen til
å utforske nye kunstuttrykk for ”Det främmande folket” som
det heter i visen. Det å skape kunst for de aller yngste, hvor noen kan og
noen ikke kan krype, noen kan krabbe, og noen nettopp har lært å
gå/snakke, er en utfordring for både kunstnere og pedagoger. De har
alle måttet stille seg spørsmålet: ”Hva er det særegne
med å produsere og formidle kunst til barn fra 0-3 år?” Disse
kunstnerne har samlet sett gjennom sine kunstproduksjoner opparbeidet en
kompetanse som er meget verdifull for utviklingen av kunst både for voksne
og for barn. Som det ble sagt på seminaret: Når god kunst når
fram til barnet, når den også fram til det barnlige i den voksne. Og
som Jane Rasch uttrykte det: ”Teater er en barnlig kunstart.”
Helge Reistad
PS. Tre Klangfugl-prosjekter
(”Kjempenes naive univers”, ”Himmelkua” og ”20
minutter i skogen”) kunne av forskjellige grunner ikke vises på
festivalen. I stedet ble det vist to gjestespill: Ragnhild Steinholts
”Speranzas reise” og Dansdesigns: ”Tre mødre – Ex
auditorio” som hver på sin måte utvidet kompetansen om kunst for
de yngste barna. DS.
Last ned denne
artikkelen
Postet: Ma - Mars 1, 2004 at 09:33 PM